Historie

Ski Golfklubb ble dannet i konstituerende møte på Søndre Ski gård tidlig i desember 1994, og stiftelsesdokumenter er formelt registrert i Norges Golfforbund 15. desember samme år.

Frem til 1998 var følgende styre et ”arbeidsutvalg”: Leder Mathis Gundersveen, nestleder Karin Frøyna, kasserer Robert Kvist, sekretær Inger Sverre og styremedlem Merete Holmefjord.

Det hele startet i kjølvannet av Østmarka Golfklubbs ”utvandring” til Enebakk og at en toneangivende tidligere leder der, Kari Johansson, rettet blikket mot Søndre Ski gård. Styret startet sin virksomhet rettet mot Ski kommune og redegjorde for sin sportslige satsing og behovet for egen bane beliggende i nærheten av Ski sentrum.

Det avgjørende fremstøtet kom i 1999 med henvendelsen fra Grøstad familien om å leie ut passende areale i Smertaområdet. Det nye styret med leder Bo Sundstedt, nest-leder Einar Holmefjord, sekr./kasserer Gunnar Løwe, styremedlemmer Lasse Gjermundrud, Mathis Gundersveen og Svein Grøstad satte i gang en omfattende prosess mot kommune og fylket for å kunne etablere golfbane ved Smerta. I en lang og tung prosess ble det søkt via Landbrukskontoret i Ås om midlertidig bruk av landbruksareal til golfformål.

Når banens 9 hull var ferdig høsten 2000 var byggekostnadene, inklusive brukte maskiner på totalt 1,5 millioner kroner.